Jak se bránit proti lživým či zkresleným negativním recenzím na recenzních webech

V tomto článku se dozvíte, jak se bránit proti lživým či zkresleným negativním recenzím na recenzních webech, jako jsou firmy.cz, Google Reviews, TripAdvisor, Yelp či Booking.com (dále jen recenzní weby). Lživé recenze totiž mají značný vliv na zákazníky, kteří si na jejich základě utvářejí názor o podnikatelích a zejména o jejich zboží či službách.

Proti lživým recenzím je možné se bránit prostřednictvím žaloby na ochranu pověsti právnické osoby nebo žaloby na ochranu osobnosti v případě fyzické osoby podnikající. Velmi často se však stává, že lživá recenze je vytvořena anonymně a totožnost autora recenze se nepodaří odhalit. V takovém případě je možné podat žalobu přímo na recenzní web.

Lživou recenzí se totiž protiprávního jednání nemusí dopustit jen autor recenze, ale do práv podnikatelů může neoprávněně zasáhnout i recenzní web, zejména v případech, kdy lživou recenzi odmítne smazat či odmítne potenciálně lživou recenzi prověřit. Je ovšem potřeba uvést, že recenzní web není povinen recenze před zveřejněním ověřovat, tato povinnost mu vzniká až tehdy, kdy je recenze nahlášena. Před podniknutím právních kroků je tedy nutné nejdříve lživou recenzi nahlásit a v hlášení detailně vysvětlit, v čem je recenze nepravdivá.

Aby recenzní web dostál své kontrolní povinnosti, musí autora recenze kontaktovat s výzvou k potvrzení pravdivosti informací v recenzi obsažených. Pokud autor recenze nezareaguje nebo z jeho vyjádření bude patrné, že uvedl nepravdivé informace, bude recenzní web povinen lživou recenzi smazat a případně také zablokovat účet autora, aby nemohl recenzi znovu zveřejnit. Recenzní web je rovněž povinen informovat toho, kdo recenzi nahlásil, o výsledcích prověření.

Pokud recenzní web svou povinnost spočívající v prověření a případném odstranění lživé recenze nesplní, měl by poškozený zaslat recenznímu webu předžalobní výzvu. Pokud ani poté nebude lživá recenze odstraněna, bude potřeba se obrátit na soud.

V rámci soudního řešení je možné podat návrh na předběžné opatření. Prostřednictvím předběžného opatření může soud například rozhodnout, že recenze musí být z webu stažena do doby, než soud rozsudkem rozhodne, zda je napadená recenze lživá, či nikoliv. O návrhu na předběžné opatření musí soud rozhodnout do 7 dnů. Je ovšem potřeba zmínit, že soud návrhu vyhoví jen v případě, kdy se navrhovateli podaří soud přesvědčit o tom, že mu v důsledku lživé recenze pravidelně vzniká škoda, přičemž výše škody musí být řádně vyčíslena a podložena důkazy. Pokud soud návrhu předběžného opatření vyhoví, je potřeba následně ve lhůtě určené soudem podat žalobu ve věci samé, neboť účinky předběžného opatření budou zachovány jen v případě, že dojde k podání žaloby. Žalobu proti recenznímu portálu je samozřejmě možné podat i v případě, že soud předtím návrh na předběžné opatření zamítne.

V rámci žaloby je možné požadovat, aby recenzní web lživou recenzi odstranil a případně aby zabránil jejímu opětovnému zveřejnění. Žalobou je možné rovněž požadovat náhradu způsobené škody, zejména ve formě ušlého zisku. Pokud soud žalobě vyhoví, ale recenzní web i přes vykonatelné soudní rozhodnutí lživou recenzi neodstraní, je možné splnění této povinnosti vymáhat prostřednictvím exekutora.

Závěr:

V souladu s výše uvedeným shrnujeme, že možnost soudní obrany proti lživé recenzi existuje i v případě, že je recenze zveřejněna anonymně, neboť je možné žalovat přímo recenzní web. Klíčovým krokem je nejprve nahlásit recenzi recenznímu webu a přesně specifikovat, proč je nepravdivá. Pokud recenzní web recenzi neprověří nebo ji odmítne odstranit a neuposlechne ani následnou předžalobní výzvu, je možné přistoupit k soudnímu řešení ve formě návrhu na předběžné opatření a žaloby s požadavkem na odstranění lživé recenze a náhrady škody.

Pokud máte problém se lživou recenzí a chcete podat žalobu na její odstranění nebo jen potřebujte poradit v této oblasti práva, tak se neváhejte se na naší advokátní kancelář kdykoliv obrátit. Pro další informace sledujte tento náš web, náš FacebookTwitter (X) či LinkedIn.

Kontaktní formulář

Čekejte prosím, odesílám Váš dotaz