Máte již nahlášené své dohodáře?

Srpen 2024 byl prvním měsícem, kdy dle velké novely zákoníku práce museli zaměstnavatelé elektronicky podávat za každého svého zaměstnance na dohodu o provedení práce (DPP) hlášení o výši jeho příjmů z dané DPP.

Uvedená povinnost bude nyní pro zaměstnavatele představovat pravidelné měsíční nahlašování. Příjmy za uplynulý měsíc nahlásí je potřeba nahlásit vždy do 20. kalendářního dne následujícího měsíce. Tedy příjmy za červenec bylo potřeba nahlásit do 20.8.2024!

Hlášení příjmů je povinně elektronické. Zaměstnavatel musí v hlášení uvést i ty příjmy z DPP, které nepodléhají odvodu na sociální zabezpečení ani na státní politiku zaměstnanosti. Současně je povinen nahlásit také příjmy, které zaměstnancům vyplatil po ukončení jejich pracovního poměru na základě DPP.

Institut „oznámené dohody“

Nově bude možnost, aby si každý zaměstnanec v daném měsíci vybral jednu dohodu o provedení práce jako takzvanou „oznámenou“ (tedy jako tu „hlavní“), kterou si prostřednictvím svého zaměstnavatele zaregistruje u České správy sociálního zabezpečení. U této dohody bude platit vyšší limit pro odvody pojistného, a to na úrovni 25 % průměrné mzdy, což aktuálně představuje částku 10 500 Kč měsíčně.

V současné době je limit pro odvody pojistného z dohod o provedení práce stanoven na částku 10 000 Kč měsíčně. Nově bude tento limit navázán na definici zaměstnání malého rozsahu. Tento malý rozsah je aktuálně stanoven na částku 4 000 Kč měsíčně. Pro zaměstnance, kteří nechtějí využít zmiňovaného institutu, se limit sníží z 10 000 Kč na 4 000 Kč měsíčně.

Praktické dopady institutu "oznámené dohody" na zaměstnavatele

Pokud zaměstnanec požádá o uplatnění oznámené dohody u svého zaměstnavatele, zaměstnavatel musí elektronicky oznámit České správě sociálního zabezpečení, že u daného zaměstnance uplatňuje režim oznámené dohody s vyšším limitem pro odvody pojistného. Zaměstnavatel má možnost ověřit, zda zaměstnanec neuplatňuje tento režim u jiného zaměstnavatele, a to prostřednictvím ePortálu České správy sociálního zabezpečení. Tento postup zajišťuje, že zaměstnavatel nemusí spoléhat na informace od zaměstnance, ale může si tuto skutečnost ověřit přímo.

Platí zásada, že režim oznámené dohody bude uplatňován u zaměstnavatele, který oznámení učiní jako první. Tento režim bude platný, dokud zaměstnavatel neoznámí České správě sociálního zabezpečení jeho ukončení, a to nejpozději v souvislosti s ukončením dohody o provedení práce. V případě, že zaměstnavatel neukončí režim oznámené dohody, má zaměstnanec možnost požádat o ukončení tohoto režimu sám na základě doloženého ukončení pracovního vztahu.

Od kdy je institut „oznámené dohody“ účinný?

Tento nový systém oznámených dohod bude platný až od 1.1.2025.

 

Pokud máte zájem o právní poradenství v této oblasti, tak se neváhejte kdykoliv obrátit na naší advokátní kancelář nebo sledujte tento náš web, náš LinkedInTwitter (X), či  Facebook.

Kontaktní formulář

Čekejte prosím, odesílám Váš dotaz